Sjezdovka Nutrie
- délka sjezdovky: 380 m
- převýšení: 94 m
- typ vleku: poma
|
Sjezdovka Kovářová
- délka sjezdovky: 420 m
- převýšení: 100 m
- typ vleku: poma
|
Historie klubu
V roce 1928 byl v Nedvědici založen první lyžařský oddíl při
Sportovním klubu Pernštejn, který pořádal závody v běhu na lyžích (10 a
12 km), ve skoku na lyžích a ve sjezdu. Nejvíce byly využívány terény kolem
Kovářové. Po osvobození v roce 1945 však již nebyl oddíl obnoven,
tradice sjezdového lyžování ovšem pokračovala. Nedvědice byla vyhlášeným
lyžařským střediskem především pro návštěvníky z Brna.
Až 1. února 1968 byl ustaven lyžařský oddíl při Tělovýchovné jednotě
Spartak Nedvědice. U jeho zrodu byli JUDr. Karel Hutař, Bohumír Rossi,
Jaroslav Vít, Josef Štarha, Rostislav Ustohal a Jaroslav Dufek. Cílem oddílu
bylo postavit v okolí Nedvědice lyžařský vlek. V té době to byl jediný
lyžařský oddíl na okrese Žďár nad Sázavou zaměřený na sjezdové lyžování. Ve
stejném roce se začaly stavět přejezdové lávky přes potok ve Žlebě. U n.p.
Transporta Chrudim byl objednán lyžařský vlek Vl 200 s dodáním
v roce 1969 za 13 000,– Kčs. 17. září 1968 se
v Býšovci sešli zástupci
obcí a podniků k prodiskutování
možnosti výstavby zimního rekreačního střediska Smrček, Kovářová a Býšovec. Zde
přednesl p. Žůrek z Městského výboru ČSTV Československý svaz tělesné
výchovy), sekce lyžování z Brna návrh postavit lyžařský vlek
v prostoru zvaném na „Hrbě“, u „Sloupů“ pod
Býšovcem. Hospodářská smlouva o dodávce vleku byla podepsána 10. listopadu
1968 a 26. prosince 1968 bylo požádáno o stavební povolení. Při
hlavních organizátorech stálo štěstí. MEZ Nedvědice dodával do Transporty
Chrudim elektromotory. Za pomoci ředitele závodu MEZ p. Stanislava Navrátila byl
vlek dodán a z prostředků KNV Brno zaplacen ještě v roce 1968.
V roce 1969 byly zajištěny projekty a postavena trafostanice,
sekční vypínač, kabelová přípojka a obslužná budova vleku. Dne 14. prosince
1969 byl provoz lyžařského vleku u Býšovce zahájen.
V roce 1970 nastaly boje o lyžařský vlek u
„Nutrií“. Tam hodlal postavit lyžařský vlek oddíl turistů a lyžařů
z Brna. Měli sice již projekt, ale nedvědičtí lyžaři byli rychlejší a 28.
dubna 1970 byla s n.p. Transporta Chrudim uzavřena smlouva
o dodání dalšího vleku Vl 200 pro „Nutrie“.
V následujícím roce byla zakoupena pro tento vlek lignátová chata včetně
sociálního zařízení. V roce 1973 byl objednán vlek pro Kovářovou a po
složitých jednáních uveden do provozu v roce 1976, kdy byla postavena
z vlastních prostředků i obslužná budova a kabelová přípojka
z trafostanice v Kovářové.
Svah za Kovářovou se díky tradici a snadné dostupnosti stal tak
navštěvovaným, že malý vlek již nestačil zájmu lyžařů. V roce
1981 byla zakoupena dokumentace. Svépomocí byl v závodě MEZ Nedvědice
a v dílnách Uranových dolů Dolní Rozinka vyroben a ještě v témže roce
postaven vlek Vl 200 o délce 270 m vedle původního z roku
1976.
Pro svah u „Nutrií“, který byl původním vlekem využíván pouze ve
spodní polovině, byl z prostředků Fondu cestovního ruchu KNV Brno zakoupen
vlek s teleskopickými unašeči TLV 7,5. Stavba byla zařazena do „akce
Z“ MNV Nedvědice a dokončena v roce 1983. Pro vlek byla rozšířena
sjezdovka terénními úpravami a vybudována nová kabelová přípojka. Parametry
tohoto vleku byly ve srovnání s Vl 200 úctyhodné: délka 400 m,
převýšení 90 m, přepravní rychlost 2,5 m/sec, přepravní kapacita
560 osob za hodinu. Provoz pro veřejnost byl zahájen 4. února 1984. Díky
výbornému kopci a skutečnosti, že to byl jeden z prvních vleků
s teleskopickými unašeči na Vysočině, získal si rychle velkou popularitu a
odpovídající návštěvnost.
V roce 1986 byla dokončena stavba obslužné chaty pod vlekem na
Býšovci, která nahradila původní obslužnou budku. Tato vhodně do terénu umístěná
chata na krásné kamenici je pýchou celého oddílu.
Rok 1987 přinesl nabídku financování stavby dalšího lyžařského vleku
s teleskopickými unašeči z Fondu cestovního ruchu KNV Brno. Tato
nečekaná šance se nedala odmítnout, a tak byl během dvou let intenzivní práce
postaven za Kovářovou vlek firmy POMA-GALSKI z OPS Kežmarok
s označením TATRAPOMA F 10. Parametry vleku jsou: délka 420 m,
převýšení 90 m, dvě přepravní rychlosti. Při vyšší rychlosti 2,7 m/sec
dosahuje vlek přepravní kapacitu 600 osob za hodinu. Vlek má ideální
podmínky a především krásné okolí, dobrou příjezdovou cestu i velké
parkovací plochy pro osobní automobily. Zkušební provoz vleku byl pro nedostatek
sněhu zahájen až v roce 1990.
Lyžování v okolí Nedvědice má ovšem problémy s klimatickými
podmínkami. Z dlouhodobé statistiky lze vysledovat, že pravděpodobná délka
lyžařské sezóny je 5,5 týdne, tedy asi 6 víkendů rozložených
v jednotlivých letech nepravidelně od konce listopadu do poloviny
března.
4. června 1994 se lyžařský oddíl TJ Spartak Nedvědice osamostatnil, bylo
založeno občanské sdružení a přijat název Klub lyžařů Nedvědice. Členská
základna klubu je dlouhodobě vysoká. V roce 1999 bylo v klubu
62 mužů, 32 žen, 59 dětí a mládeže, tedy celkem
153 členů.
Zakladatelé oddílu lyžování našli své obětavé následovníky především
v členech výboru, ve kterém pracovali nebo ještě pracují: ing. Zdeněk Just,
Rostislav Ustohal, Milan Štefan, ing. Bohumír Opatřil, Josef Kinc, ing. Jiří
Doubravský, Libor Vázler, Lubomír Janoušek, František Holešovský, Josef
Havíř.
Jiří Šmíd
Zpracováno z podkladů JUDr. Karla Hutaře, ing. Zdeňka Justa a Rostislava
Ustohala.
Převzato ze sborníku 650 let Nedvědice vydaného obcí Nedvědice
v roce 2000.