Bystřice nad Pernštejnem – Křižnice – Kozlov – Štěpánov nad Svratkou – Ujčov – Kasany – Nedvědice.

Z Nedvědice do Bystřice nad Pernštejnem lze využít vlak nebo autobus. Spojů jezdí docela dost. V případě, že pojedete vlakem, jděte z nádraží „Lužánkami“, tedy po červené značce na bystřické náměstí. Odtud již po žluté značce kolem bývalého (starého) Krasu pod Bratrušín. Po necelých sto metrech stoupání odbočuje žlutá značka ze silničky vlevo. V případě obvyklé viditelnosti je vidět Karasín s rozhlednou, za chviličku Horní les rovněž s majestátnou rozhlednou, Zubštejn. Zříceninu hradu lze zahlédnout z trasy ještě vícekrát.

Značka vás zavede na Křižnici, křižovatku lesních cest. Lesem vede cesta až k silničce nad Kozlovem. Zde se otevírá pohled k masívu Sýkoře. Po silničce vpravo a jste v Kozlově. Pěkná, milá vesnička s několika staveními. Zhruba po vrstevnici vede cesta k dobrému vyhlídkovému bodu – je vidět do údolí řeky Svratky a na okolní kopce.

Poměrně prudkým klesáním se turista dostane do Štěpánova nad Svratkou. Abyste dodrželi trasu, nesmíte minout odbočení z cesty vpravo krajem louky a pak asi po 100 metrech vlevo dolů úzkou pěšinou. Těsně nad Štěpánovem určitě nepřehlédnete novou a vskutku milou zvoničku s bezvadným textem. Značka vede přímo ke zdroji občerstvení – Hotel Hodůnka nabízí obvyklý sortiment jídel i nápojů. Doporučuji ochutnat česnečku.

Za mimořádně nepříznivých podmínek lze do Nedvědice dojet autobusem, spoje je však třeba si dobře zjistit (o víkendu je velmi omezená doprava). Jinak po červené k železárnám, přes řeku po novém modrém mostě a stále po červené za Štěpánov. Za obcí cesta začíná stoupat, odměnou jsou krásné výhledy do údolí, ale i zpět ke Kozlovu a k Zubštejnu. Ten je nutno trochu hledat mezi stromy. Dobře sledujte značku, v místě, kde se cesty rozdvojují, jděte vpravo (značka chybí). I cesta lesem je místy trošku méně přehledná.

Ujčovské koupaliště zůstává vpravo, kolem Burešových polí až k železnému mostu. Po něm přejdete opět na pravý břeh Svratky a na něm zůstanete až do Nedvědice. Stoupáním na Kasany (též Kasán), cestou kolem krásně udržovaného rybníka až za vesnici a dolů k řece. U řeky vpravo studánka Slovanka. Mezitím se již napojila zelená značka od Černovic. Obě značky vás dovedou spolehlivě do Nedvědice.

V Nedvědici je tolik možností občerstvení, že jen těžko volit možnost nejlepší.

Trasa je 13 kilometrů dlouhá, lze ji snadno prodloužit na 23 kilometrů, zvolíte-li výchozí místo Nedvědici. Po modré značce přes Kovářovou a Věchnov vede cesta až do Bratrušína, tam doporučuji modré značení opustit a jít po silničce do místa, kde přichází od Bystřice n.P. žlutá. Vpravo ke Křižnici …

Pohled od Kovářové k Býšovci

Příjemnou cestu přejí nedvědičtí turisté.